Přihlaste se k newsletteru.
www.agentura-aha.cz www.aha-agency.eu www.aha-agency.com
Všechna práva vyhrazena.
© 2024Kategorie: | Zájmové |
---|---|
Kód kurzu: | AVU-2020 |
Termín: | |
Obsazenost: | Poslední volná místa |
Místo: | Karlovo náměstí 7, Praha 2 |
Lektor: | Mgr. Vjera Borozan, Ph.D. |
Cena: | 2950 Kč (bez DPH 21%) |
cyklus od tzv. vzniku moderního umění: od romantismu přes realismus a impresionimus k abstrakci:
úterky večer od 17,30 do 20,30 hod.
I. 25.02.2020
1. Spánek rozumu plodí monstra
Preromantismus a romantismus. Francisco José de Goya y Lucientes - Rozmary a Hrůzy války. Théodore Géricault- Prám Medúzy jako aktuální metafora. Eugéne Delacroix- Smrt Sardanapalova a osvobození barvy. Svoboda vede lid v příliš dlouhém století revolucí. Antoine-Jean Gros a romantická historická malba. Individualismus, romantické pojetí "génia" a význam talentu. Koncept originality a zrod moderního umělce...
cca. 1800- 1848
2. Heroismus moderního života a reálná alegorie
Programovost, radikalita, sociální otázky a realismus. Problematika zobrazování současnosti, výběr a inovace námětu a technik. Individualismus a emancipace umělce- Umělcův ateliér- Gustave Courbet- Pohřeb v Ornans a dobové karikatury uměleckých děl. Jean-Francois Millet a Jean-Baptiste Camille Corot. Gargantua-cenzura politické karikatury- Honoré Daumier...
cca. 1848-1878
II. 10.03.2020
3. Spektákl modernizace a okamžikový dojem
Život a kultura moderní metropole. Regulace měst a Baudelairův flaneur. Vynález a rozvoj fotografie a dobové technologie masové reprodukce. Okamžikový dojem a viděná realita. Impresionismus a osm impresionistických výstav 1874- 1881: Claude Monet, Camille Pissarro, Auguste Renoir, Camille Pissarro, Edgar Degas, Gustave Caillebotte...Impresionismus a gender- Marie Bracquemond, Berthe Morisot, Mary Cassatt...
cca.1839-1890
4. Barva jako šok
Úvod do teorie avantgard. Fauvismus ve Francii. Henri Matisse, André Deraina prazdniny v Collioure. Podzimní salon 1905- “Les Fauves” a Louis Vauxcellese. Žena v klobouku, Modrý akt a Radosti života. Gertruda a Leo Steinovi. Sbírky v Trocadéru, umění “přírodních národů” a jejích vliv na avantgardní umělce. Georges Henri Roualt,André Derain, Maurice de Vlaminck, Raoul Dufy...
cca.1905-1945
Náhradní termíny / posun kvůli koronavirové krizi ►►
III. 24.03.2020
2. června 2020 ►
5. Italský futurismus a ničení kultu minulosti
Filippo Tommaso Marinetti a Manifest Futurismu.Provokace, bezdrátová komunikace a Osvobozená slova, 1913. Futurismus a politika. Futiristická malba:Umberto Boccioni, Giacomo Bala, Carlo Carrà, Gino Severini, Luigi Russolo, Enrico Prampolini. Futurismus a sochařství -Umberto Boccioni formy kontinuity a Plastický dynamismus. Futurismus a architektura Antonio Sant'Elia. Futurismus fotografie a film Anton Giulio Bragaglia. Noise Luigiho Russola a Umění hluku...
cca.1909-1934
6. Kubismus a možnosti univerzálních forem
Kubismus-geneze,vývoj,klasifikace: kubismus negerský- analytický – syntetický. Výstava a vliv P. Cézanna -Primitivismus a regrese.Počátky kubismu Pablo Picasso a Geoges Braque -jako dva horolezci na jednom laně. Apollinairův orfický kubismus-Robert a Sonia Delauney.Vědecký kubismus - první teorie kubismu Gleizes a Metzinger -O kubismu 1912 Apollinairovi- Kubističtí malíři -1913 a Krámářův Kubismus-1921. Rodokmen moderního umění Alfreda Barra- Kubismus a abstrakce Moma 1936. Lidový kubismus a populární kultura...
cca.1907-1937
IV. 07.04.2020
9. června 2020 ►
7.Příběhy ruské avantgardy
Ruské avantgardní umění v období 1880–1930. Ideové pozadí a hlavní protagonisti vybraných uměleckých směrů: Michailem Vrubelem a skupiny Svět umění, Modrá růže a Zlaté rouno.Ruský futurismus a lučismus v podání Michaila Larionova a Natalie Gončarovové. Zakladatel suprematismu Kazimir Malevič a jeho žáci. El Lisickij a Prouny. Alexander Rodčenko a nová fotografie, film a design.1917-1921-pomník III Internácionaly-V. Tatlin. Nové úkoly, programy, školy, výstavy SVOMAS, VHUTEMAS, INHUK...laboratorní umění. Konstruktivismus-Alexander Ghan, Naum Gabo, Antoine Pevsner...
cca. 1880-1935
8.Cesty k abstraktnímu umění
Základní vývojové a interpretační teorie abstraktního umění. Spiritualita, theosofie, mysticismus, hudba, teorie barvy, přírodní vědy na “cestě k abstrakci”: Hilma af Klint, František Kupka, Vasilij Kandinsky, Piet Mondrian...De Stijl -Theo van Doesburg ,Vilmos Huszár, Georges Vantongerloo, Gerrit Rietveld, Bart Van Der Leck. Cercle et Carré, Unit One, Seven and Five Society, Blok -předchůdci sdružení Abstraction-Création nefigurativní umění v opozici surrealismu...
cca. 1912-1937
LEKTORKA
MgA. Vjera Borozan, Ph.D. - VŠ pedagog, katedra teorie a dějin umění Akademie výtvarných umění v Praze
Vjera Borozan studovala dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Přednášela na Fakultě výtvarných umění v Brně a v zároveň přednáší na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
Spolupracovala s iniciativou tranzit.cz a byla vedoucí online platformy Artyčok.TV. V současnosti přednáší umění 19. a 20. století na Katedře teorie a dějin umění pražské Akademie výtvarných umení.
Organizuje výstavy a různorodé aktivity na poli současného umění.
Její přednášky jsou velmi oblíbené pro její znalosti, osobitý komentář a laikům srozumitelný výklad teorie umění.
25.02. - 07.04.2020 09.06.2020 od 17,30 do 20,30 hod.
Karlovo nám. 7, Praha 2, prostory společnosti GRADUA-CEGOS
Karlovo nám. 3, Praha 2, 1. patro (Studio W)